28. 4. 2022 / 10:00
Dne 12. dubna 2022 se v kongresovém sále budovy Krajského úřadu Olomouckého kraje konalo informační setkání k tématu zvyšování kvality vzdělávání v kraji ve vazbě na vyhodnocení aktivit realizovaných v oblasti školství v souvislosti s čerpáním dotačních prostředků z EU. Setkání bylo realizováno pod záštitou RNDr. Aleše Jakubce, Ph.D., člena Rady Olomouckého kraje a za účasti zástupců realizačních týmů projektu Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje (KAP), Místních akčních plánů rozvoje vzdělávání (MAP) a zástupců obcí s rozšířenou působností.
Jen za uplynulých šest let bylo do rozvoje školství v regionu poskytnuto více než 1,6 miliardy korun. Účelem investic byla modernizace školství a také samotného způsobu vzdělávání. Hlavní myšlenky, které na setkání zazněly, jsou v souladu s cíli stanovenými v dokumentu Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, který vydalo MŠMT v roce 2020.
Změna ve vzdělávání je jednou z méně viditelných změn, které se kolem nás dějí. Školství je dlouhodobě strážcem řádu a jako takové není veřejností vnímáno jako prostor pro změny. Jenže změny se opravdu v posledních letech dějí daleko rychleji a nároky na děti, studenty i učitele stále rostou. Je tedy potřeba měnit i systém vzdělávání a samotné školy.
Změny jsou potřeba jak vně, tak v budovách škol, především pak ve vybavení učeben. Probíhají rekonstrukce z důvodu naplnění soudobých standardů, modernizace prostředí, prostorového uspořádání, přizpůsobení učeben novým potřebám trhu práce. Dochází k nákupu pomůcek a digitálních technologií zahrnujících 3D tiskárny a 3D pera, geolokační techniky, robotické a programovatelné učební pomůcky. Pořizovány jsou ve velkém snímací zařízení pro využití virtuální/rozšířené reality, vizualizéry, fotoaparáty, kamery a softwarové zařízení.
Mění se také samotná práce učitelů, kteří už nejsou prostými zprostředkovateli vědomostí (už dávno je překonal internet), ale mají nezastupitelnou roli průvodce, který směřuje pozornost dítěte žádoucím směrem. Připravuje prostředí, pomůcky pro rozvoj dítěte, žáka, studenta, ukazuje mu různé činnosti a aktivity, ale zároveň nechává dítě objevovat svět svým vlastním způsobem. To znamená, že je zároveň schopný individualizovat vzdělávání – tedy učitel je schopný poznat a porozumět každému dítěti a pak na něj může účinně působit a sledovat jeho rozvoj a hodnotit jeho postup v učení a vzdělávání.
Mění se žáci, studenti a je třeba to vnímat, snažit se porozumět a přizpůsobit se ve stylech práce.
Dlouhodobé trendy vedou k nutnosti transformovat nejen vzdělávací prostředí, ale také vzdělávací obsahy i způsoby jejich předávání. Vzdělávání ve smyslu práce se znalostmi se zaměřuje méně na jejich memorování a soustředí se více na jejich pochopení, využití a vzájemné provázání, rozvoj gramotností a zvyšování kompetencí. Učitelé nebudou soustřeďovat primární pozornost jen na obsahovou znalost předmětů a pamětní reprodukci, ale zaměří se rovněž na náročnější úkoly vyžadující hlubší porozumění, praktickou aplikaci a také na schopnost žáků spolupracovat a hledat společná řešení. Žáci musí umět na výzvy současné doby, a zejména budoucnosti reagovat, a proto jim společně pomůžeme v tom, aby byli schopni znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty získané ve škole i mimo ni skutečně použít a využít. Měli by však těchto dovedností umět dosahovat ve spolupráci s druhými a s ohledem na ně.
Dnešním cílem vzdělávání je především to, aby děti, žáci, studenti získali kompetence potřebné pro aktivní občanský, profesní a osobní život. A zároveň aby měli všichni přístup ke kvalitnímu vzdělávání a mohli tak maximálně rozvíjet svůj potenciál.
Strategie vzdělávací politiky se v Olomouckém kraji uskutečňuje prostřednictvím akčních plánů. Ty se zaměřily na podporu vzdělávání v základních, středních i vyšších odborných školách, stejně jako na modernizaci středisek volného času.
„Rozvoj vzdělávání je naší společnou investicí do budoucna. Smyslem všech těchto plánů je, aby vzdělávání probíhalo moderně a zároveň efektivně, to znamená, aby se například podporovaly takové obory, po kterých je aktuálně nejvyšší poptávka nebo o které bude zájem brzy narůstat,“ doplnil radní Jakubec s tím, že částky, které do školství jdou, vypadají velké, ale v porovnání s ostatními evropskými zeměmi jsou podprůměrné. Česká republika má stále rezervy například v podpoře investic v oblasti středního odborného školství.
Na informačním setkání zazněly příspěvky také zástupce MŠMT ke zkušenostem z pilotáže středního článku podpory (Mgr. Martina Běťáková, vedoucí oddělení podpory škol MŠMT) a zástupce projektu Partnerství pro vzdělávání 2030+ a Stálé konference asociací ve vzdělávání, z. s. (SKAV) k nabídce spolupráce na cílech Strategie 2030+ podle principů Partnerství 2030+ (Vladimír Srb, vedoucí expert pracovní skupiny).
Provozovatelem webu je Školství Olomouckého kraje.
Powered by Pincity
© Copyright 2024 AQE advisors, a.s.