Adresa
Šternberská 456, 783 91 Uničov
Ředitel
Mgr. Michaela Král Kilianová
Počet žáků
59
Počet tříd
9
Počet zaměstnanců
29
Zřizovatel
Kraj
Představení školy
Škola byla založena v 50. letech 20. století a zřizovatelem je Krajský úřad Olomouckého kraje. Škola je od roku 2013 fakultní školou Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého Olomouc. Škola vzdělává žáky se speciálně vzdělávacími potřebami, a to dle školních vzdělávacích programů, které vycházejí z Rámcově vzdělávacího programu. Jedná se o Školní vzdělávací program „Rádi spolu“, který vychází z RVP ZŠS a Školní vzdělávací program „Klíč ke vzdělání“, který vychází z RVP ZV. Žáci školy jsou rozděleni do devíti kmenových tříd. Vzdělávací prostory jsou rozděleny do dvou budov:
Hlavní budova na adrese Šternberská 456
- Šest tříd, pět tříd s interaktivní tabulí a jedna s dataprojektorem
- Konzultační místnost pro zákonné zástupce žáků
- Mobilní počítačová učebna
- Cvičná kuchyň (kuchyňská linka vybavená varnou deskou, horkovzdušnou troubou, varnou konvicí, ručním mixérem a základním kuchyňským vybavením)
- Keramická pec
- Ředitelna, sborovna
Budova školy na adrese Šternberská 500
- Čtyři třídy a z toho jedna vybavená pro výuku hudební výchovy. Ve všech třídách jsou nainstalovány interaktivní tabule.
- Čtyři oddělení školní družiny: od 6:00 do 16:00 hodin
- Dílna (plně vybavená pro výuku pracovních činností)
- Školní pozemky a skleník (pro výuku praktických činností).
- Výdejna stravy a jídelna
- V budově je nainstalována plošina pro vozíčkáře a bezbariérová toaleta.
1. 7. 2012 byla do funkce ředitelky školy jmenována Mgr. Michaela Král Kilianová. Snahou ředitelky a všech pracovníků školy je neustále zkvalitňovat prostředí školy. Cílem je nejen zlepšení podmínek pro zajištění výukového procesu, ale rovněž hygienických a bezpečnostních požadavků. Od září 2012 prochází obě budovy rozsáhlými úpravami.
Zajímavosti
Škola je nadstandartní nejen moderním vybevením učeben, ale především individuálním přístupem k rodinám a žákům naší školy. V každé třídě je kromě vyučujícího také přítomen minimálně jeden asistent, díky tomu je ve výuce zajištěno individuální vzdělávání, které přímo odpovídá potřebám jednotlivých žáků.
Můžeme také nabídnout kvalitně fungující Poradenské pracoviště školy, které zajišťuje erudovaný výchovný poradce a školní metodik prevence, v neposlední řadě poskytujeme speciálně pedagogické poradenství rodičům dětí, které navštěvují naši školu.
Naše škola se v posledních letech zaměřuje také na práci s žáky s poruchami autistického spektra.
Ve třídách pro žáky s autismem je celá výuka individualizována a strukturalizována. Prostředí je přizpůsobeno všem žákům, což znamená, že každý z nich má své pracovní místo jemu upravené na míru. Zázemí třídy je také upraveno a rozšířeno dle skladby žáků. Třídy jsou vybavené místem pro samostatnou práci, pro individuální nácvik, pro skupinovou práci, prostorem pro relaxaci a pro výtvarné a pracovní činnosti. Pro tělesnou výchovu jsou využívány prostory malé tělocvičny v areálu budovy, nebo přilehlý městský park s dětským hřištěm.
Velký důraz je kladen na kvalitní a vhodnou relaxaci žáků, naše škola disponuje velkým množstvím pomůcek k odpočinku (světelný válec, gelové hračky, hry s prvky Montessori).
U žáků také pracujeme pomocí metody senzorické integrace, k čemuž jsou třídy vybaveny speciálními pomůckami. V průběhu vyučování zařazujeme běžně prvky muzikoterapie, arteterapie, aromaterapie a jemných masáží.
Pedagogičtí pracovníci pracují se žáky individuálně nebo v malých skupinách, důraz je přitom kladen na individualizaci a strukturalizaci všech aktivit a důslednost při jejich provádění.
Nezbytným motivačním prvkem je vytvořený bodový systém, ve kterém žák získává body za splněné úkoly. Odměnou žákům jsou činnosti, které mají rádi. Například práce na interaktivní tabuli, hra s modelínou aj.
Úzce spolupracujeme s Mgr. Kateřinou Lamačovou, psycholožkou speciálně pedagogického centra Olomouckého kraje, která je krajskou koordinátorkou pro oblast autismu. Vzdělává naše pedagogické pracovníky v oblasti autismu a poskytuje podporu při vytváření individuálních vzdělávacích plánů, i další metodickou podporu učitelům, rodičům i žákům s PAS.
Aktivity
Aktivity pro žáky naší školy
Škola nabízí žákům:
- zapojení do školních klubů různého zaměření
- pestrou nabídku projektových dnů
- doučování pro žáky ohrožené školním neúspěchem
- čtyři oddělení školní družiny
Projekty
Projekty, do kterých je škola zapojena:
- Stravování ve školách a školkách zdarma nabízí pomoc rodičům, kteří pobírají dávky hmotné nouze a nemají dostatek peněz na to, aby zajistili svým dětem stravování ve školních zařízeních.
- Mléko v evropských školách - Základním účelem celého projektu je přispět k trvalému zvýšení spotřeby mléčných výrobků, vytvořit správné stravovací návyky ve výživě dětí a tím zároveň bojovat proti dětské obezitě.
- Ovoce a zelenina do škol - záměrem projektu je přispět k trvalému zvýšení spotřeby ovoce a zeleniny, vytvořit správné stravovací návyky ve výživě dětí a tím zároveň bojovat proti dětské obezitě.
- Záložka do knihy spojuje školy - česko-slovenský projekt, jehož cílem je navázání kontaktů mezi českými a slovenskými základními školami a podpora čtenářství prostřednictvím výměny záložek do knih.
- Projekt Krokus - mezinárodní projekt k prevenci antisemitismu.
- Projekt W4W – WOMEN FOR WOMEN: Obědy pro děti - Projekt W4W: Obědy pro děti, realizovaný s podporou MŠMT, je jedním z projektů WOMEN FOR WOMEN, o.p.s. (W4W). Cílem projektu W4W: Obědy pro děti je pomoci dětem, jejichž rodiče si nemohou dovolit zaplatit dětem obědy ve školních jídelnách. Pro takové děti může být oběd ve školní jídelně mnohdy jediným pravidelným teplým jídlem denně. Díky projektu tak děti získají nejen zdravou a vyváženou stravu, kterou v období růstu tolik potřebují, ale také budou chráněny proti vyčlenění z kolektivu spolužáků – právě školní oběd je pro děti důležitou společenskou událostí.
- OP JAK - Operační program Jan Amos Komenský - OP JAK je projekt inspirovaný Janem Amosem Komenským, který kladl důraz na to, že vzdělávání je nikdy nekončící proces a že je třeba se mu celoživotně věnovat. Projekt si klade za cíl podporu a rozvoj a společnosti založené na znalostech a dovednostech. Projekt OP JAK vznikl ve spolupráci MŠMT a EU. V naší škole OP JAK umožní čerpání financí na zkvalitnění výuky formou seminářů pro pedagogické pracovníky a realizací tandemové výuky.
- Implementace reformy 3. 2. 2 Podpora škol - Výzva je zaměřena na posílení školy jako instituce připravené na práci s žáky se sociálním znevýhodněním a heterogenními kolektivy obecně, a jako instituce zastávající respektované místo ve školské soustavě daného regionu.
Z této výzvy čerpáme finanční prostředky na doučování žáků, zážitkové akce pro žáky a akce k posílení spolupráce rodičů se školou.