Adresa
Olomoucká 76/2098, 785 01 Šternberk
Ředitel
Mgr. Zuzana Parmová
Počet žáků
59
Počet tříd
9
Počet zaměstnanců
22
Zřizovatel
Kraj
Představení školy
- Na pracovišti Olomoucká 76, 78501 Šternberk škola zajišťuje ve čtyřech třídách vzdělávání žáků s mentálním, nebo i kombinovaným postižením. Pro žáky s lehkým mentálním postižením má zpracován ŠVP SPIRÁLA dle RVP ZV. Pro žáky se středním a těžším mentálním postižením má škola zpracován ŠVP ZŠ SPECIÁLNÍ dle RVP ZŠ speciální.
- Třídy jsou vybaveny výhradně jednomístnými lavicemi. Ve třídě pracuje pod vedením kvalifikovaného speciálního pedagoga 6 -10 žáků s podporou školního asistenta.
- Škola nabízí také zájmové vzdělávání ve školní družině a kroužku Tvořivá dílna.
- Žáci mají možnost stravování ve školní jídelně. Pro potřebné žáky poskytujeme bezplatné stravování díky daru organizace Women for women, o.p.s.
- Nově bylo zřízeno CENTRUM PODPORY, které koordinuje: ◦ služby výchovného poradce ◦ služby školního psychologa a preventisty ◦ podporu speciálního pedagoga ◦ podporu IT◦ nabídku doučování ◦ nabídku sociálního poradenství
- Na pracovišti Olomoucká 173, 78501 Šternberk škola zajišťuje v pěti třídách vzdělávání žáků po dobu jejich pobytu na dětském oddělení Psychiatrické léčebny Šternberk podle ŠVP ZŠ při PL dle RVP ZV. Výuka respektuje požadavky kmenových škol na procvičení učiva.
- Ve třídě pracuje pod vedením kvalifikovaného speciálního pedagoga 6 -10 žáků. Žáci této součásti mají od 4.1. 2021 zajištěnu podporu školního asistenta z projektu Šablony III – ZŠ Olomoucká Šternberk.
- Také na této součásti zajištujeme doučování pro žáky s výukovými obtížemi.
- Velkým přínosem ke zlepšení podmínek vzdělávání byla v uplynulém období výměna nábytku sboroven, obnova a rozvoj IT sítě, doplnění IT vybavení a především realizace projektu Green Class, kdy byla zřizovatelem zajištěna výstavba venkovní učebny.
- Škola 30. 9. 2020 zdárně dokončila projekt Šablony II – ZŠ Olomoucká Šternberk, na který navázala projektem Šablony III - ZŠ Olomoucká Šternberk.
- Škola při plnění svých úkolů spolupracuje velmi úzce s odbornými poradenskými pracovišti, se školskou radou, s OSV MÚ Šternberk, MAS Šternbersko, o.p.s., SOŠ strojírenskou a lesnickou Šternberk i dalšími institucemi a zájmovými organizacemi.
Zajímavosti
Nová venkovní učebna vybudovaná v roce 2020 zřizovatelem v rámci projektu Green Class.
Aktivity
Zájmové vzdělávání ve školní družině
Škola nabízí žákům zájmové vzdělávání ve školní družině, kroužek Tvořivá dílna a dle zájmu žáků také odpolední aktivity či soutěže.
Výstavka prací žáků ve školní družině
Projekty
Mléko do škol
Již druhým rokem je škola zapojena do projektu Mléko do škol, kterým se snaží prakticky podpořit u žáků osvojování zásad zdravé výživy.
Ovoce do škol
Zapojení školy do projektu Ovoce do škol je další součástí podpory rozvoje výchovy ke zdraví. V období sklizně doplňujeme tento projekt také ovocem a zeleninou vypěstovanými na školním pozemku. Projektové dny zaměřené na zdravou výživu, například Jablečný den mají u žáků velký ohlas.
Šablony III - ZŠ Olomoucká, Šternberk
Od 1.1. 2021 realizuje škola projekt Šablony III - ZŠ Olomoucká, Šternberk jehož klíčovou náplní je zajištění pozice školního asistenta v ZŠ při Psychiatrické léčebně Šternberk. Školní asistent poskytuje žákům základní nepedagogickou podporu přímo ve zdravotnickém zařízení a to při přípravě na vyučování, zejména s její organizací, zprostředkovává komunikaci se zdravotnickým personálem a školou, zapojuje se při organizaci doprovodu žáků do školy, podporuje žáky v překonávání bariér.
Obědy pro děti (financuje organizace Women for Women, o.p.s.)
Od 15.1.2021 poskytuje škola v rámci projektu Obědy pro děti bezplatně stravu ve školní jídelně žákům, kteří splnili kritéria dárce - organizace Women for Women, o.p.s
Recyklohraní
Škola je dlouhodobě zapojena v projektu Recyklohraní, který je součástí ekologické výchovy.
SPOKEŠ - Společně za kvalitní vzdělávání - v rámci MAS Šternbersko, o.p.s.
Od červenece 2020 je škola zapojena do projektu Společně za kvalitní vzdělávání – SPOKEŠ, jehož organizátorem je MAS Šternbersko o.p.s. V tomto projektu spolupracují žáci a pedgogové základních a mateřských škol.
Spolupráce se SOŠ strojírenskou a lesnickou Šternberk
Škola je zapojena do projektu Střední odborné školy lesnické a strojírenské Šternberk – Rozvoj polytechnického vzdělávání - který mj. motivoval některé absolventy ke studiu na této SOŠ. Další neformální spoluprácí je pomoc studentů SOŠ při údržbě rozsáhlého školního pozemku a také jejich zapojení do některých akcí pro žáky. Nejvýznamnější společnou akcí byl v září 2020 projektový den Zelená ekologické výchově.
Co o nás říkají studenti
Z dotazníků Klima školy pro žáky:
Na kvalitu vzdělávání a výchovu žáků má značný vliv, zda žáci se ve škole cítí dobře a těší se do ní. Z tohoto anonymního dotazníkového šetření vyplynulo, že celkové klima školy je velmi dobré, 90 % žáků je spokojeno s výzdobou školy a vybavením třídy. 95% žáků se domnívá, že učitelé jim dobře a srozumitelně vysvětlují učivo, 90 % žáků vyhovuje dostatek času na školní práci, nebojí se zeptat, pokud učivu nerozumí a líbí se jim individuální přístup učitelů.
80 % žáků má pocit, že učitelé jsou spravedliví, cítí se ve škole bezpečně, 85 % žáků se domnívá, že učitelé mají pochopení pro jejich problémy. 90 % žáků reflektuje přiměřené testy při porušení školního řádu. 95 % žáků uvádí, že jim nikdo ze spolužáků neubližuje.
Přes to, že u řady otázek se vyskytly jednotlivé negativní odpovědi, nebylo tomu tak u otázek 7, 10, 13, 18, 19. Z toho plyne, že žádný žák se necítil vysloveně nespravedlivě hodnocen učiteli (otázka 7), žádný žák neměl pocit, že by učivo bylo nesrozumitelně vykládáno (otázka 10), žádný žák neměl pocit, že se nemůže zeptat na učivo, kterému neporozuměl (otázka 13). Z šetření dále vplynulo, že žádný ze žáků nemá pocit nepřiměřeného trestání při porušení školního řádu (otázka 18) a nikdo ze žáků nemá se spolužáky vysloveně konfliktní vztah (19).
Co říkají rodiče
Z dotazníků Klima školy pro rodiče:
- 100 % respondentů uvádí, že se jim líbí výzdoba školy a jsou spokojeni s úklidem
- 95,8 % respondentů se domnívá, že vybavení školy a stav hygienických zařízení je vyhovující
- 100 % respondentů se domnívá, že většina učitelů dětem opakovaně látku vysvětí, pokud jí nerozumí
- 91,6 % respondentů se domnívá, že učitelé organizují pro žáky zajímavé akce
- 87,5 % respondentů se domnívá, že většina učitelů má pochopení pro problémy jejich dětí
- 87,5 % respondentů se domnívá, že jejich dítě chodí rádo do školy
- 87,5 % respondentů si váží učitelů jejich dítěte
- 83,3 % respondentů uvádí, že jejich dítě nemá strach z učitelů
- 100 % respondentů uvádí, že je třídní učitel dostatečně informuje o jejich dítěti
- 83,3 % respondentů se domnívá, že ve vedení školy jsou schopní lidé
- 87,5 % respondentů oceňuje lidský přístup vedení
- 83,3 % respondentů má dobrý pocit ze způsobu jednání s vedením školy
- 75 % respondentů se domnívá, že se často mění třídní učitelé jejich dětí